Je voert leidinggevende taken uit, meestal naast je reguliere werkzaamheden. Je bent in staat om anderen aan te sturen, invloed uit te oefenen op andere partijen, zaken te regelen en situaties naar je hand te zetten. Het omgaan en werken met medewerkers vraagt om flexibiliteit en creativiteit om passende oplossingen te bedenken voor knelpunten of problemen die zich voordoen in de werkuitvoering en/of in de samenwerking in je team. Je houdt je bezig met regelen en organiseren, durft beslissingen te nemen en draagt daarvoor verantwoordelijkheid, handelt op eigen initiatief binnen de gegeven bandbreedte en delegeert taken. Je bent sociaal en communicatief vaardig en zet deze vaardigheden in bij gesprekken met medewerkers, leidinggevende en derden en te luisteren naar (klant)vragen en samenwerken te stimuleren. Daarnaast ben je gedisciplineerd en consequent in je optreden om voor medewerkers duidelijkheid uit te stralen en als voorbeeld te dienen. Je hebt als opdracht om een veilige, optimale werkomgeving te creëren met de juiste randvoorwaarden voor het team, de afdeling, het project, etc., zodat doelstellingen zo efficiënt mogelijk behaald worden.
Omschrijving
Als beroepsbeoefenaar breng je in kaart welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, wat de eisen aan de werkzaamheden zijn (te behalen resultaat, tijdsinvestering, etc.) en welke capaciteit beschikbaar is. Je verzamelt zo nodig extra informatie bij externen. In voorkomende situaties beschrijft je dit in een projectplan, werkplan, werkorder of werkopdracht met onderdelen zoals werkwijze, taakverdeling, berekening van tijdsduur, kosten, planning en inzet van materialen en middelen. Wanneer nodig stem je hierover af met derden. Je doet voorstellen voor het uitbesteden van werkzaamheden. Je maakt een planning voor de inzet van medewerkers, verdeelt de taken, maakt inzichtelijk wat de prioriteiten zijn en kent waar nodig ook verantwoordelijkheden en bevoegdheden toe. Je bespreekt knelpunten met je leidinggevende en bedenkt oplossingen, zelfstandig of samen met je leidinggevende en zorgt voor voldoende capaciteit voor de uit te voeren werkzaamheden. Je communiceert de planning en taakverdeling aan zowel de medewerkers als aan je leidinggevende en mogelijk derden, beantwoordt vragen en past de planning/taakverdeling aan wanneer daartoe aanleiding is
Resultaat
Realistisch projectplan, werkplan, werkorder, en/of werkopdracht (inclusief reële taakverdeling) die inzichtelijk, duidelijk en volledig zijn voor medewerkers en leidinggevende. Alle maatregelen voor een veilige werkplek zijn uitgevoerd.