Jaren geleden stond Marjan Bijlsma (42) ‘aan het bed’ in een verzorgingshuis. Nadat ze voor dat werk was afgekeurd, werkte ze nog enkele jaren als planner in de zorg. Tot ze besloot: het roer gaat om! “Mijn tweelingzus werkt al jaren in het onderwijs. Ooit heb ik haar wel eens geholpen met het afnemen van praktijkexamens. Toen zei ze al: jij moet ook het onderwijs in. Niet naar geluisterd natuurlijk, haha. Nu ontdek ik dat ze gelijk had. Ik hoor voor de klas.”
Eigen klas op woensdag
Omdat Marjan uit de zorg afkomstig is en daar ook grote personeelstekorten zijn, kwam ze eerst niet in aanmerking voor het omscholingsbudget van het UWV. “Ik heb een opstel moeten schrijven met mijn motivatie. Gelukkig mocht ik toen alsnog beginnen aan de opleiding tot onderwijsassistent bij de studie Dienstverlening, kinderopvang en pedagogiek. Eén dag in de week ga ik naar school. Het leuke is dat ik ook les krijg van mijn eigen tweelingzus! Heel bijzonder. Twee dagen loop ik stage aan de overkant van de straat in het andere gebouw. Ik ondersteun de docent bij het geven van de lessen, bijvoorbeeld hoe je baby’tjes moet verzorgen of hoe je passend onderwijs toepast. Op woensdag heb ik mijn eigen klas. Die doe ik nagenoeg alleen, natuurlijk wel met de docent in de buurt. Ik ben erg dankbaar dat het zo kan, en heb enorm veel geleerd van mijn collega's.”
‘Veel over mezelf geleerd’
“Eerlijk gezegd vond ik de opleiding soms wel zwaar en confronterend”, vervolgt Marjan. “Het was zó lang geleden dat ik gestudeerd had. Ik heb wel zes keer gedacht: ik stop ermee. Ook moest ik dingen opnieuw aanleren, zoals rekenen. Een breuk is niet meer de breuk zoals ik die vroeger had geleerd; je moet nu bijvoorbeeld alle tussenstappen benoemen. Bagage is leuk, maar soms ook een beperking. Ik heb veel over mezelf geleerd.”
Aanbod op maat
Gelukkig stond Marjan er niet alleen voor, vertelt ze. “De studieloopbaanbegeleider van Firda ging helemaal mee in mijn proces, ik heb veel aan haar gehad. Alle credits voor het volwassenenonderwijs hoor! Ze denken met je mee en je wordt echt gezíén: wie ben je, wat is je achtergrond, wat wil je. Ik heb een aanbod op maat gekregen. De lestijden zijn bijvoorbeeld zodanig dat ik ’s ochtends eerst mijn kinderen naar school kan brengen. Het lijkt iets kleins, maar het is zo belangrijk.”
Ik hartje jou
“Als ik mijn diploma heb, ga ik meteen door met een tweede studie tot Instructeur. Daarna wil ik nog Instructeur Senior gaan doen. Dan mag je zelfstandig lessen geven en echt voor de klas. Daar kijk ik nu al naar uit. Het allerleukste vind ik namelijk het contact met de studenten. Wie heb ik voor me en hoe maak ik de verbinding? Ik vind het nu al jammer dat ik binnenkort afscheid van mijn huidige klas moet nemen als ik ben afgestudeerd. Ik ben aan ze gehecht geraakt. En vice versa. Ze zeggen tegen mij: ik hartje jou. Wat een compliment hè!”
Bekijk alle ervaringsverhalen