Firda Heerenveen start Living Lab voor gezond opgroeien

Ruim vijftig nul tot zesjarigen kwamen vorige week in actie bij Firda Heerenveen. De school opende namelijk de deuren van een Living Lab op het gebied van ‘gezond opgroeien’. Met sensomotorische stapstenen, een mat met obstakels, hoepels en kijk- en voelzakjes werden hun motorische vaardigheden geprikkeld. En dat is erg belangrijk, stelt wetenschapsjournalist Mark Mieras. ‘Voor hun motoriek, maar ook voor de ontwikkeling van hun zelfsturende functies.’ Hij nam veertig professionals vanuit de gemeente, kinderopvang, onderwijs en jeugdzorg hierin mee tijdens een lezing over gezond opgroeien.

Firda Heerenveen start living lab voor gezond opgroeien (89).jpg

Te weinig aanbod

Op de kinderopvang in de regio krijgen kinderen tot vier jaar nu te weinig aanbod in bewegen, merkt Firda Heerenveen vanuit het werkveld. ‘Maar jonge kinderen bewegen ook steeds minder in het algemeen’, aldus Mieras. Hij noemt de situatie zorgelijk, want hoe onschuldig spelen op jonge leeftijd lijkt, is dit wel degelijk van invloed op hun toekomst. ‘Kinderen die veel bewegen zijn op latere leeftijd socialer, hebben minder last van mentale problemen, hebben en langdurige relatie en een goede baan.’ Dat komt volgens Mieras doordat spelende kinderen voortdurend zoeken naar uitdaging en hier oplossingen voor vinden. ‘Door te tekenen leren ze kijken en door met muziek bezig te zijn leren ze klanken herkennen en te luisteren. Die drang om te bewegen is er dus niet voor niets.’ Tijdens de lezing nam hij de professionals hierin mee.

Living Lab 

Om verandering te brengen in het tekort aan beweegaanbod start de opleiding Kinderopvang en Onderwijs van Firda Heerenveen met een interdisciplinair Living Lab. In dit Living Lab werken studenten van verschillende opleidingen samen aan vragen uit de praktijk. Minke Molenaar, directeur Firda Heerenveen: ‘Bijvoorbeeld: op een basisschool was geen vakdocent aanwezig voor gymlessen voor de kleutergroepen, nu bieden onze studenten daar bewegingsonderwijs aan. Dat is goed voor de school, voor de kleuters én voor onze studenten die er praktijkervaring opdoen.’ Zo zijn er veel meer maatschappelijke problemen waaraan Firda wil werken. ‘Daarvoor zoeken we verbinding met de regio. Samen met de regio, voor de regio.’

De aftrap vond vanochtend plaats met een beweegochtend voor nul tot zesjarigen. Hiermee lieten studenten zien wat er zoal mogelijk is op het gebied van bewegen. Dat bleek een groot succes, want ruim vijftig aanmeldingen stroomden binnen. ‘Er moesten zelfs ouders met kinderen wachten om naar binnen te kunnen’, vertelt Shanna van Dam, student gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Na de start van het Living Lab vanuit de opleiding Kinderopvang & Onderwijs wil Firda hierin ook andere opleidingen onderbrengen, zoals het CIOS en Zorg en Welzijn. In de toekomst wil Firda Heerenveen een lectoraat aan het Living Lab verbinden, zodat er doorlopend onderzoek kan plaatsvinden naar de resultaten. De tijdens de lezing opgehaalde maatschappelijke vraagstukken krijgen ook plaats in het Living Lab.