Friese studenten winnen nationale hackathon ‘slow fashion’ voor H&M
Weinig kleding blijft zo vaak ongebruikt in de kast hangen als wat je aanschaft voor feesten en andere speciale gelegenheden. Daar moeten we van af! Met een inspirerend voorstel voor een aantrekkelijke verhuursite van H&M won een team van drie Friese studenten vrijdag de landelijke finale in een hackathon, die was gericht op het promoten van ‘slow fashion’.
Met ‘Humble & Mooi’ - dat een plan bedacht voor feestelijke babykleding in de verhuur - was team ‘Atelier’ vorige week in Leeuwarden door de jury gekozen als Friese inzending in de finale van deze nationale zoektocht naar frisse ideeën. Tientallen studenten van Firda, NHL Stenden, Campus Fryslân én twee vo-leerlingen bedachten in die week samen allerlei aantrekkelijke alternatieven voor ‘fast fashion’.
Goedkope, snelle mode is heel belastend voor mens en milieu. Hoe kan dat anders? Beide winnende teams uit Friesland mochten vrijdag in Amsterdam hun plannen presenteren aan H&M, die opdrachtgever was in deze Nationale Hackathon Circulaire Economie. In totaal werkten 250 jongeren in het hele land aan de uitdagende vraag hóe deze enorme winkelketen het huren van kleding aantrekkelijker kan maken. ‘Atelier’ won.
Perfecte outfit te huur
Nu verhuurt H&M al feestkleding, maar dat gebeurt alleen in Amsterdam. Dat is lastig. En het is bovendien veel te voorzichtig, hadden Stefanija Duntava (UCF), Laura Pomocka (NHL Stenden) en Silke de Rapper (Firda) in ‘Atelier’ bedacht. Die stap kan en moet veel groter om écht een stevig signaal af te geven en te zorgen voor een omslag in denken.
In dit team vulden Stefanija uit Letland, Laura uit Polen en Silke uit Lemmer elkaar prima aan. Zo trokken in alle tien groepen in Friesland studenten van verschillende opleidingen, scholen en leeftijden een week lang nauw samen op. Dat gaf inspiratie, ook bij dit winnende team.
Hun advies: H&M moet helemaal stoppen met het verkopen van die kleding en volledig inzetten op online verhuur, met outfits van duurzame en goede kwaliteit. Om ervoor te zorgen dat een mooi kledingstuk ook past, krijgt de klant advies van een ‘digital stylist’ en ook een avatar in de juiste maten als digitale paspop. En dat alles in stijlen van huwelijk tot gala en van Halloween tot ‘performance’.
Als je dan zelf een perfecte outfit kunt samenstellen uit goede spullen, geeft dat een extra gevoel van waarde aan kleding. Als een soort van ‘IKEA-effect’, zoals de studenten het omschreven in hun presentatie. En H&M heeft meer ruimte om te investeren in ‘basics’ van hoge kwaliteit. Dat moet dan zorgen voor een omslag in de manier waarop wij omgaan met kleding. ‘Join now’, was de oproep in hun Engelse presentatie, ‘and let’s change the world together’. Dat maakte indruk.
De organisatie in Friesland was in handen van de deelnemende scholen, Vereniging Circulair Friesland en SPARK the Movement.
Ook de Leeuwarder Courant schreef een artikel.