Firda Beraad: ‘Mobieltjes weg bij uitleg in de les!’
Alle ‘devices’ weg tijdens de uitleg! Het mobieltje moet in de tas en de laptop dicht, als een docent - of student - aan het woord is. Die docent geeft aan wanneer die uitleg start en stopt. Hierbuiten mag het ‘device’ wel. Als leermiddel, of in de pauze… Dit is het belangrijkste advies van het Firda Beraad aan het College van Bestuur. Geen totaalverbod dus, wel een heldere regel om te voorkomen dat in de klas heisa ontstaat door een gebrek aan afspraken.

Vijf vrijdagen werkten de studenten en medewerkers in het Firda Beraad hard aan hun opdracht om een advies te geven over het gebruik van vooral mobieltjes in de klas. Allerlei ideeën kwamen voorbij: een digitaal poortje om alle social media in school uit te schakelen, een grote kluis voor alle mobieltjes maar ook een beroep op docenten om er met leukere lessen voor te zorgen dat je er als student niet aan dénkt om je mobieltje te checken.
Uit alle gesprekken - onderling en met deskundigen - waren dankzij de inzet van gespreksleiders en het landelijk Bureau Burgerberaad acht thema’s gedestilleerd die vrijdag nog eens concreter werden uitgewerkt en in stemming gebracht. Acht keer gingen dus zo’n honderd rode of groene kaartjes in de lucht, nadat een voorstel op het bord was verschenen.
Vrijwel unaniem
Absoluut de meeste stemmen van de deelnemers aan het Beraad – zo’n 92 procent – kreeg het voorstel om schoolbreed af te spreken dat het mobieltje weg moet als iemand spreekt. Voor de concentratie, maar ook uit respect voor wie spreekt. Voor handhaving van die regel hadden de deelnemers aan deze groep ook wel een voorstel: éen keer waarschuwen, bij een tweede keer de les uit. Maar studenten mogen docenten dan ook aanspreken op gebruik van de telefoon. En als zo’n docent niet luistert, kunnen studenten terecht bij een onafhankelijk meldpunt.
Hiernaast kregen ook andere voorstellen een meerderheid. Zo gaf bijna driekwart van de deelnemers aan dat interactieve, praktische en inspirerende lessen door betrokken docenten belangrijk zijn om studenten te motiveren. Bij een saaie les is een blik op het mobieltje immers verleidelijk.
Als je elkaar beter kent, heb je in de pauze ook vlotter een echt gesprek en plakken studenten minder massaal vast aan hun schermpje. Samen sporten, een café of andere activiteiten maken de school gezelliger. Goed idee, vond 70 procent van de deelnemers. Meer lessen over sociale en digitale vaardigheden - inclusief het effect van veel schermtijd - kon rekenen op een krappe meerderheid.
‘Goed doordacht’
Met plezier nam Carlo Segers namens het College van Bestuur dit advies in ontvangst. Een goed doordacht voorstel dat recht doet aan de waarden van Firda, stelde hij. Een algemeen verbod past niet bij het mbo. ‘We hebben hier immers studenten op weg naar een volwaardige plek in de samenleving.’ Daar hoort verantwoord omgaan met je mobieltje ook bij. Maar zo’n afspraak over hoe we dat inpassen in het onderwijs of juist wegleggen, is wel een mooie uitkomst.
Dan is het goed als het overleg in het Beraad som stevig was. Segers: ‘Op schuurpapier heeft zo’n voorstel nog meer waarde. Als het genoeg schuurt, wordt het vanzelf glad.’ Voor de deelnemers was het Beraad zeker bijzonder. ‘Het was best een stap om in zo’n traject te stappen’, vertelde student Jeen Hofstra in een terugblik. ‘Maar ik heb veel geleerd.’ Ook Indiana Hiemstra was blij: ‘Ik ben persoonlijk gegroeid!’
En wat gaat het bestuur nou doen? ‘We gaan serieus met dit advies aan de slag’, beloofde Segers. ‘Dit is een genuanceerd voorstel en het wordt echt tijd voor goede afspraken.’ De deelnemers houden een vinger aan de pols. Als laatste afspraak vormde het Beraad een groep om te volgen wat er binnen Firda verder gebeurt met hun advies.
NOS Journaal, laatste item: NOS Journaal 20.00 uur
NPO Start Radio 1, vanaf 19.10: Nieuws en Co - 11 april 2025 - NPO Radio 1 Gemist | NPO Radio 1
En in de NOS-nieuwsapp: Groep mbo-studenten komt zelf met negatief advies over mobieltjes in de klas