Docentenstage: ‘chef teakdek’ op een heel bijzondere boot

Op andere lesdagen is zij ‘mevrouw Van Luinen’. Dan geeft zij les in Nederlands en rekenen. Maar op vrijdag was de docente lange tijd ‘Janet’ en leerde zij vooral van haar studenten, in de leerwerkplaats van Firda bij De Vries Scheepsbouw Makkum. Daar werkte zij bij de Feadship-werf vol passie aan de Mira, een boot met een bijzonder verhaal. Zij maakte het dek perfect vlak.

Docentenstage: ‘chef teakdek’ op een heel bijzondere boot

Elk randje ziet ze. Ieder hoekje moet vlak, om het achterdek van prachtig teakhout weer helemaal in topconditie te krijgen. Na het uitsnijden van oude kitnaden en opnieuw vullen is het nu tijd om te schuren, op haar laatste vrijdag voor de zomervakantie. En deze zomer moet de Mira te water, dus Janet van Luinen is onvermoeibaar in de weer met een flinke vlakschuurmachine. ‘We hebben haar benoemd tot chef teakdek’, zegt projectleider Sieger van Kampen met een glimlach.

Al een jaar of drie werkt Van Kampen aan de Mira. Met wisselende bezetting want zo gaat dat in een leerwerkplaats met steeds nieuwe studenten. Maar het is een perfecte plek om liefde voor het vak aan te wakkeren én veel te leren. In dit grote project valt vrijwel geen onderdeel uit het schap te halen. Alles is maatwerk om deze bijzondere boot uit 1949 weer grotendeels in originele staat - maar dan beter - te herstellen. En dat is absoluut de moeite waard.

Prachtige vondst

De coördinator van de bedrijfsschool ontdekte de Mira op Marktplaats, in zijn zoektocht naar een geschikte boot om aan te werken met zijn studenten. Van Kampen: ‘Want je wilt op de werf niet iedereen loslaten op zo’n peperduur superjacht.’ En met de Miloke, een kleiner scheepje van zo’n 7,5 meter, was dat ook prima gelukt.

De Mira was in zeer slechte staat en lag met een onherkenbare houten opbouw verstopt in een vervallen schuurtje van een boerderij in Nieuwehorne. Zij was te koop. De vrouw die er woonde, wilde er graag vanaf. Ze zag er weinig waarde in en voor een schappelijk prijsje was ‘ie op te halen.

Van Kampen was meteen nieuwsgierig, toen hij de foto’s zag. Was dit niet een vroege Feadship? Hij dacht er wel wat van te zien in het stalen schip, al zat er een andere opbouw op. In een speurtocht die onder meer leidde langs archieven in Alkmaar kwam hij erachter dat deze Mira in 1951 door een voormalige Feadship-werf is gebouwd voor een Nederlandse klant, nadat het eerste exemplaar in New York was verkocht op een prestigieuze bootshow. In de schuur vond hij zelf na een middag zoeken het plaatje met het bouwnummer, zodat hij kon aantonen dat dit de tweede exoress cruiser was, waar uiteindelijk vijfentwintig van zijn gebouwd.

Uniek

Een uniek exemplaar dus, dat door Feadship is aangekocht. Deze zomer gaat ‘ie weer te water, om alles te testen en klaar te maken voor een presentatie op een grote bootshow in Monaco in het najaar. Met de juiste lijnen, zoals te zien was op foto’s en bouwtekeningen uit die tijd. Maar nu met een elektrische aandrijving, die op maat is gemaakt, en een opbouw van liefst duurzame materialen. Het moet perfect. En dat geeft best wat tijdsdruk, zeker met een strakke deadline in de zomer.

Nu werken de studenten steeds vol inzet. ‘Om vier uur willen ze hier echt niet ophouden’, zegt Van Kampen. Maar ’t begon toch te knellen. En op dat moment stak Janet van Luinen de vinger op om in de vorm van een docentenstage mee te helpen. Dat was vlot geregeld.

‘Ik klus thuis met plezier’, zegt ze. En het is een prachtig project. Bovendien: ‘Naast docent ben ik ook mentor. Dat begint met elkaar begrijpen. En dat gaat beter als je de wereld van je studenten leert kennen.’ Ze kreeg goede tips. ‘Van deze ervaring word ik een betere docent.’ Wat haar betreft een

aanrader dus, zo’n stage in een ander vakgebied. En de Mira in volle glorie, die zien we zeker terug als een varend pronkstuk van Feadship en de leerwerkplaats van Firda.